FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt23/11/2015

Ersättning för nio år gammal personskada

Hej!

Jag skadade mig allvarligt i högstadiet för några år sedan. Blev inputtad i en glasdörr efter att blivit halvt jagad i en lång korridor. Snitta olyckligt upp hela handleden, 2 av 3 stora nerver slets av, pulsådern etc. Förlorade säkert 1 literblod där och då. Lärare agerade snabbt och ringde ambulans, opererades akut bara timmar efter. idag sämre rörelseförmåga, känsel, låsningar i handen etc.

Tänkte kolla vad lagen säger om skadestånd? Detta hände på skolan så har pratat med länsförsäkringar som har hand om skoleleverna, men detta är endast den medicinska ersättning, löjeväckande låg för vad jag gick igenom. Utan hänsyn till fritidssysselsättningar.

Fick sluta både med min lovande tenniskarriär, piano, diverse hobbys, träning etc. Min hand kommer aldrig bli som vanligt igen även fast den reparerat sig ok. Ska man stämma skolan? det glaset borde aldrig gått sönder från första början, det var tjockt och hade ståltråd i sig. Hur skall man gå vidare i detta, det var 9 år sedan olyckan inträffade men den anmäldes direkt, spelar det någon roll? Tycker att ersättningen borde vara högre än de futtiga 22 000kr länsförsäkrningar vill ge mig. Mitt liv ändrades ju väldigt drastiskt. mvh simon

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Då jag inte vet vad du har för försäkringsavtal samt vilken grad av invaliditet du har fått fastställd av läkare är det inte möjligt att avgöra om din försäkringsersättning är för låg. Det kan hända försäkringen endast täcker en del av ersättningen du skulle ha rätt till på skadeståndsrättslig väg.

Ersättning för invaliditet är schabloniserad och du kan räkna ut din ersättning med hjälp av tabellen här. Om du upptäcker att du har fått mindre ersättning än tabellen visar kan det bero på ett villkor i ert avtal. Delen som du inte har fått ersatt kan du kräva i skadestånd från personen som orsakade skadan. Du kan även kräva självrisken i skadestånd.

För att kunna kräva skadestånd krävs dock att personen som knuffade in dig i dörren var vårdslös. Det kan anses vårdslöst att knuffa in någon i en glasdörr. Det krävs också att skadan som uppkom inte var totalt oförutsägbar. Att skärsår kan uppkomma när man knuffar in någon i en glasdörr är inte oförutsägbart. Beroende på omständigheterna övrigt är det alltså troligt att du har rätt att kräva ersättning för åtminstone självrisken, av den som knuffade dig. Om du var medvållande till skadan genom att du frivilligt deltog i en våldsam lek kan skadeståndet sättas ner till exempelvis hälften.

Det är däremot inte särskilt troligt att skolan kan anses vårdslös för att glasdörrarna inte höll för din kroppsvikt. Det skulle möjligtvis vara så om det finns särskilda föreskrifter som säger att glasdörrar i skolmiljö skall ha en viss hållfasthet.

Skadeståndsansvar preskriberas tio år efter skadetillfället om inget anspråk har framställts innan dess. Du förlorar alltså din rätt till skadestånd om du inte framställer ditt krav i tid. Du anger i din fråga att skadan skedde för nio år sedan, vilket innebär att du har mindre än ett år på dig att framställa ditt krav. När personen har mottagit ett skriftligt krav på betalning från dig börjar en ny tioårsfrist löpa.

Om du vill ha hjälp att tolka ditt försäkringsavtal eller att kräva din gamla skolkamrat på betalning rekommenderar jag att du vänder dig till någon av de specialiserade jurister Lawline samarbetar med. Du kan boka tid på ett kontor nära dig direkt via http://lawline.se/boka eller genom att klicka på knappen till höger.

Mvh

Johan LandströmRådgivare