FrågaFAMILJERÄTTBodelning15/10/2017

Ersättning för make efter övertagande av gemensam bostadsrätt efter skilsmässa

Skilsmässa

Vår dotter o make har två barn o bostadsrätt. Ingen enskild egendom.

Hur löser dottern ut maken?

Har satsat lika mkt när d köpt lägenheten.

Inköpt för 2 milj.

Värderat idag till 2,8 milj

Lån 1,7 milj.

Hur räknar man?

Tack på förhand

PS. Svarar ni kostnadsfritt, så ok. Annars måste jag avstå från råd.

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga, denna svarar jag kostnadsfritt på.

Då er dotter och hennes make ska skilja sig kommer en bodelning att ske. En bodelning innebär att alla deras egendomar som de har, då de inte hade någon enskild egendom, kommer att delas lika. (9 kap 1§ Äktenskapsbalk) Till detta ingår då deras bostadsrätt.

Som jag tolkar frågan äger de lika mycket i bostadsrätten och delar även lika på lånet.

När man räknar ut värdet av bostadsrätten och hur mycket de ska få ut, räknar man först bort lånet: 2,8 miljoner – 1,7miljoner = 1,1 miljoner, vilket innebär att de ska få ut 0,55 miljoner var.

Om er dotter tar över bostadsrätten och då också tar över lånet, så ska hennes make få ut 0,55 miljoner av henne i ersättning. Eftersom hon får bostadsrätten värd 2,8 miljoner men också tar över lånet på 1,7 miljoner.

Egentligen har båda parterna 1,4 miljoner i fastigheten och 0,85 miljoner i skuld för lånet. Då er dotter i så fall även tar över sin makes del av lånet får han ut 0,55 miljoner, istället för 1,4 miljoner.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Frida GustafssonRådgivare