Ersättning för fotgängare som skadas av bil

Hej!

Min fru blev förra vecka på körd av en bil! Händelsen inträffade vid halv elva tiden i förmiddag. Hon skulle gå över vägen på en T korsning, då ingen bil syntes korsade hon vägen. Från ingenstans ser hon en bil komma körande mot sig! Hon försöker skynda över men blir träffat av bilens vänster framsida och dess backspegel. Hon kastas omkul på asfalten. Detta händer i ett bostadsområde med en skylt som visar att det år en 30väg, fast inte på en övergångsställe.

Ampulans tillkallas av förbipasserade, samt polisen. Min fru körs till akuten med stora smärtor i kroppen. Där konstateras efter undersökning och röntgen att hon har brutit vänster arm, samt ha en stor fraktur på vänster axel. Armen gipsas, axel ska röntgas igen för att fatta beslut om den ska opereras etc.

Hon klagar för smärtor i ryggen, nacken och höger arm.

Vi vet inte hur detta kommer att sluta, men vad har min fru för rättigheter, kan vi söka skadestånd från ägarens (kommunens) trafikförsäkring för vållande till annans skada, sveda och verk, eventuell invalididet? Jag är tvungen att ta ledig från mitt jobb för att sköta min fru då hon inte kan klara sig själv hemma, kan jag få ersättning för borttappat inkomst? Måste jag göra en polis anmälan först? Mvh Nikos!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

I fallet du beskriver blir trafikskadelagen tillämplig eftersom skadan har skett till följd av bil som varit i trafik vid skadetillfället, 1 § Trafikskadelagen (TskL).

Din fru har rätt till ersättning
De skador som du beskriver hos din fru räknas som personskador. Eftersom det framkommer att din fru har fått dessa skador till följd av krocken med bilen har din fru rätt till trafikskadeersättning som utgår från bilistens trafikförsäkring, 11 § TskL.

Vad omfattar ersättningen?
För personskador har din fru rätt att få ersättning för:

Sjukvårdskostnader Din frus ev. inkomstförlust Sveda och värk (sådant som är övergående som de smärtor i rygg, nacke och arm som du beskriver) Ev. invaliditet Dina inkomstförluster då du varit tvungen att vårda din fru till viss del Även ev. skador på de kläder som din fru bar vid olycksfallet

(5 kapitlet 1 § Skadeståndslagen). Eftersom ni tillkallat både polis och ambulans till platsen bör det inte vara några svårigheter att få ut denna ersättning.

Om det är en okänd bilist
Om du inte känner till vem det var som körde bilen som skadade din fru kan du vända dig till Trafikförsäkringsföreningen för att få hjälp med ditt ärende.

Om det är kommunens fordon
Vissa av de statliga fordonen behöver inte ha trafikskadeförsäkring (3 § TskL), men om detta skulle vara fallet är din fru berättigad ersättning från staten (15 § TskL).

Eftersom polis tillkallades till platsen bör deras utredning av händelsen kunna ge ledning för om du ska göra en polisanmälan utöver begäran om ersättning. Du behöver dock inte göra en polisanmälan först.

Hoppas att du fick hjälp med din fråga!

Vänliga hälsningar

Josefine BjörlingRådgivare