Ersättning för förstörd mobiltelefon

Min son har genom en olyckshändelse råkat förstöra en annan persons mobiltelefon. Mobilen har varit inlämnad för reparation vilket jag sagt att jag ska betala men den gick tydligen inte att reparera. Nu krävs jag på ersättning motsv. ungefär dubbla marknadsvärdet vilket jag sagt nej till. Denna modell säljs f.ö. inte längre. Om den trasiga mobilen på något sätt ersätts av mig kan jag då kräva att få densamma? Hur går man vidare?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Detta rör sig om ersättningsanspråk på grund av en olycka utanför något kontraktsförhållande, vilket gör att skadeståndslagen (1972:207) (SkL) är tillämplig. Enligt 2:1 SkL ska den som på grund av vårdslöshet vållar en sakskada ersätta skadan. För att bli ersättningsskyldig krävs att skadan orsakats av oaktsamhet och att det finns ett orsakssamband mellan handlingen och skadan (adekvans) – det ska alltså vara handlingen som har lett till att skadan uppkommit. Jag förutsätter att dessa förutsättningar är uppfyllda i ditt fall.

Skadeståndets storlek

Enligt 5:7 SkL är det som ersätts vid sakskada ersättning för sakens värde (om den är totalförstörd) eller reparationskostnad och värdeminskning och annan kostnad till följd av skadan. Vid ersättning för sakens värde ersätts återanskaffningskostnaden med avdrag för sakens ålder och bruk om den inte är helt ny. Du skriver att den skadelidande kräver dig på det dubbla marknadsvärdet för mobiltelefonen. Det finns ingen skadeståndsrättslig grund för att kräva mer än återanskaffningskostnaden (med skäligt avdrag om det inte är en helt ny telefon) vid en totalförstörd sak. Den som varit vårdslös behöver alltså inte betala mer än detta.

Det finns ingen nedre åldersgräns för skadeståndsskyldighet men enligt 2:4 SkL ska skadevållare under 18 år ersätta skadan i den mån det är skäligt med hänsyn till bland annat ålder, eventuell försäkring och handlingens beskaffenhet. Det verkar dock här som att du är villig att ersätta mobiltelefonens värde istället för din son.

Möjligheten att få den trasiga telefonen om den ersätts

Jag tolkar din nästa fråga som att du undrar om du kan kräva att få den trasiga mobiltelefonen om du ersätter den. Någon sådan möjlighet finns dock inte enligt skadeståndsrättsliga regler, om du inte kommer överens om det med den andra personen.

Sammanfattning och hur du går vidare

Då den skadelidande inte har rätt att kräva mobiltelefonens dubbla värde bör du motsätta dig kravet. Det bästa är att om möjligt försöka komma överens med den skadelidande och då ta upp om du är villig att betala ersättning med ett skäligt belopp. Du bör också ta kontakt med ert försäkringsbolag och se över vad en eventuell ansvarsförsäkring ersätter. Försäkringsbolaget kan dessutom förmodligen hjälpa er att medla med den skadelidande.

Hoppas att du fått svar på din fråga, och du är välkommen att återkomma om du har fler frågor!

Med vänliga hälsningar

Clara Danelid

JR UmeåRådgivare