Ersättning för fastighet som är enskild egendom

Om man erhållit en fastighet genom testamente som ska vara ens enskilda egendom, och sedan säljer den...då får man väl behålla den summan som enskild egendom? Vad händer om jag köper en ny bostad för samma pengar tillsammans med min man? Är den bostaden också min enskilda egendom då jag köpt den för "min enskilda egendom"? Eller hur funkar det?

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Eftersom du har fått din fastighet genom testamente som enskild egendom så blir även ersättningen för den när du säljer fastigheten lika mycket din enskilda egendom, såvida inte testamentet föreskrev att ersättningen istället skulle bli giftorättsgods. Detta framgår av Äktenskapsbalk (1987:230) 7:2 första stycket, punkt 6.

Om du sedan tillsammans med din man betalar kontantbeloppet för en ny bostad, så blir enligt rättspraxis den andel av kontantbeloppet som du har stått för med pengar som är din enskilda egendom också den andel i den nya bostaden som utgör din enskilda egendom.

Exempel:

Om den nya bostaden köps för 2 miljoner kronor, varav 400.000 kronor betalas kontant och resten med lån, och du betalar 200.000 kronor av kontantbeloppet med pengar som är din enskilda egendom, så blir din andel i bostaden à 50 % din enskilda egendom. Om ni därefter säljer den nya bostaden så blir på motsvarande sätt hälften av ersättningen också din enskilda egendom.

Om du och din man vill reglera frågan på ett annat sätt så råder jag er att ta kontakt med en familjerättsjurist som kan hjälpa er att skriva ett äktenskapsförord. Det är nämligen endast genom ett äktenskapsförord som ni själva kan styra vad som ska vara enskild egendom och vad som ska vara giftorättsgods (Äktenskapsbalken 7:3 första stycket).

Med vänlig hälsning
Daniel NykvistRådgivare