Ersättning för egen reparation?

Hej!

Min farbror köpte en tv som efter 14 månader gick sönder. Istället för att kontakta butiken ringde han en lokal reparatör som bytte en del i tv:n. Det kostade min farbror 1500 kr. Men enligt reparatören var det sannolikt att felet fanns där vid köpet. Garantin från butiken var på 12 månader. Vad har han för rättigheter enligt KKL?

Med vänlig hälsning,

Mikael

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Jag antar att TV'n nu är fullt reparerad och din fråga gäller huruvida ni är berättigade ersättning för reparationen.

Såsom konsumentköplagen är uppbyggd så ska konsumenten ta kontakt med den som denne köpt en vara av när denna börjar krångla. Det finns då ett antal möjligheter till att få sin vara reparerad, utbytt, kostnadsnedsatt etc. Även om garantin för TV'n gått ut så finns det fortfarande en reklamationstid på 3 år för konsumentköp som gör att dessa ovan nämnda åtgärder kunnat vidtas.

Situationen när ni nu blandat in en fristående reparatör komplicerar situationen eftersom den ursprungliga säljaren saknar möjlighet att säkerställa huruvida det funnits något fel på TV'n. Om man vänder sig till till säljaren kommer nog denne sannolikt även hävda att produkten är modifierad på ett sätt som fråntar denne från ansvar för framtida problem.

Om det nu är ersättning för reparationen ni är ute efter så finns en regel om skadestånd i KKL (se: https://lagen.nu/1990:932#P30S1). Min bedömning är dock tyvärr att utsikterna inte ser så goda ut i detta fall.

Robin HenningsonRådgivare