FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt29/03/2017

Ersättning åt fodervärd bestäms enligt avtal

Hej! jag har varit fodervärd till en hund som har levererat 2 kullar till ägaren. Ägaren ville då efter detta att få leasa min hund för avel en tredje gång vilket var ok med mig. Nu har fd ägaren fått sin tredje kull men ersättningen till mig har uteblivit. Valparna levererades för en månad sedan. Det ska tilläggas att jag tagit hand om alla kullar i mitt hem åt ägaren. för första kullen fick jag 2000 kr som en symbolisk summa för att jag tog hand om dem och den andra kullen betalade hon 15000 för detta. Men nu när hon leasat hunden så erbjuder hon mig 1500 per valp (det blev 3st) och 2000 för att jag tagit hand om dem i 9veckor!!! Känns inte så bra . Nu undrar jag om det finns någon mall över hur stor ersättning man bör få för detta?? / Anette Sandberg

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tyvärr finns det ingen mall över hur mycket man får som ersättning som fodervärd. Enligt vissa avtal så står överlåtaren för de veterinärkostnader samt övriga kostnader i samband med parning, valpning och uppfödning. Övriga vårdkostnader betalar fodervärden. Det beror på avtalet vad som ska utgå i ersättning. Du skulle kunna uppskatta hur mycket du har lagt ut på valparna under tiden de varit hos dig och yrka på den summan när du pratar med överlåtaren.

Vänliga hälsningar

Greta ApelmanRådgivare