FrågaAVTALSRÄTTGåva12/05/2015

Erfordras gåvobrev om gåvan utgörs av pengar, kontanta medel?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det finns i svensk rätt inget allmänt formkrav (t.ex. krav på skriftlighet) vid slutande av avtal. En gåva är ett benefikt avtal (fördelaktigt för ena parten) som regleras i gåvolagen. Det innebär att skriftlighet vid gåva erfordras först vid t.ex överlåtelse av fast egendom, eftersom just den typen av överlåtelse har formkrav. Gåva av kontanta medel erfordrar alltså i regel inte något gåvobrev.

Ett gåvobrev kan dock vara bra att av andra anledningar, exempelvis är det ur bevishänseende alltid bra med skriftliga avtal. Är det en stor summa pengar som ska ges till en bröstarvinge kan det vara bra att ha eftersom sådana gåvor som regel betraktas som förskott på arv. Det kan då vara bra att ha någon form av dokumentation.

Jag hoppas du har fått svar på din fråga så som du avsett att ställa den, annars får du återkomma.

Vänliga hälsningar,

Peter HolmerRådgivare