FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt14/01/2016

Erbjudande att få iphone visade sig vara dyrt abonnemang

Jag blev strax före jul utsedd till 1 av 3 att testa Apples IPhone6s, vilket jag dumt nog gick på och antog.

Jag skulle betala 5 kronor i frakt för att få hem testexemplaret.

Lämnade dumt nog ut mitt kort nummer för att företaget skulle kunna få de där fem kronorna.

Vid kontroll av mitt konto 5/1-16 upptäcker jag att företaget Cleandevice365 dragit 549 kronor de 1/1-16.

Inser med förfäran att jag blivit grundlurad, spärrar kortet direkt, kontaktar polisen som upplyser mig om att ärendet inte är polisiärt utan att jag ska vända mig till konsumentverket med min anmälan och även få upplysning om vad som gäller när det gäller muntliga avtal.

Då jag inte haft någon som helst kontakt med företaget eller kommit överens med dem/varken skriftligt eller muntligt/ om något köp undrar jag hur det är möjligt att jag kan bli bunden av ett avtal.

Finns det verkligen ett avtal?

Om så är fallet hur gör jag för att annulera/makulera detta sk avtal?

Det hjälper tydligen inte att vara hur försiktig som helst, spärra/nixa mobil och telefon från försäljare, och avstå från internethandel. De lyckas ändå på något vis att nästla sig in och förstöra livet för hederliga människor.

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga. Det företag du nämner är anmält av ett stort antal personer som lurats på samma vis som dig, och har omskrivits i medierna. Det har också varnats för detta företag.

Det som hänt är att ett tillsynes fantastiskt erbjudande i själva verket varit ett förtäckt ingående av abbonemangsavtal, som inte upptäckts utan att man varit mycket vaksam och klickat på fler länkar och utökad information. Det handlar alltså om vilseledande marknadsföring, och sådan anmäls precis som du fått information om till Konsumentverket.

Det man ska göra direkt och som du redan har gjort är att spärra kortet för att undvika framtida dragningar. I övrigt så är det att försöka säga upp tjänsten hos företaget, något som tyvärr hos sådana här företag kan vara svårt då de är svåra att nå/få svar från.

Angående bundenheten av avtal så du har någonstans klickat i/skrivit i/kommunicerat ditt namn, din adress (dit telefonen skulle skickas) och även ditt kortnummer. Så kontakt mellan dig och företaget har förekommit, och med största sannolikhet har du accepterat någonting, t ex att betala 5 kr i frakt, eller att få testa telefonen. I samband med detta har du också accepterat andra villkor, som inte alls varit lika tydliga, i det här företagets fall ett abonnemang för hundratals kronor per månad.

Så, med största sannolikhet så ja det finns ett avtal, som du var omedveten om att du ingick eftersom det inte tydligt framgick och normalanvändaren inte lusläser villkor (även om man i dagsläget borde det, i synnerhet om ett erbjudande verkar för bra för att vara sant). Det finns någonstans hos företaget information om hur man säger upp det, men det brukar inte vara det lättaste.

Jag googlade företagets villkor, och fann detta "Så länge du inte avanmäler ditt medlemskap hos CleanDevice365 fortsaätter detta till en kostnad av 749 SEK var 30 dag. Medlemskapet kan härefter avanmälas med en månads uppsägningstid." Det här är alltså vad du, även om du inte märkte det, accepterade när du gick med på att testa telefonen och betala 5 kr. För att få testa telefonen hade du även behövt bekräfta avtalet inom 48 h, ett avtal du inte förstod att du ingick. För att säga upp avtalet hänvisar villkoren till att maila på se@CleanDevice365.com och säga upp abbonemanget. För att slippa betala något alls ska det enligt villkoren (som bedömts som oskäliga av Konsumentverket) sägas upp inom 3 dagar, annars löper en månads uppsägningstid. Om vi inte kan förnya ditt abonnemang genom att ta betalt från ditt kort, förbehåller vi oss rätten till att avsluta ditt abonnemang hos CleanDevice365.

Så, du har gjort det du kan, och kan prova att maila och säga upp tjänsten. Mer pengar kan de inte dra om du spärrat kortet, och anmäl till konsumentverket om du inte har gjort det. Polisanmälan är också bra att du gjort, men tyvärr läggs sådana här ärenden oftast ner eftersom de inte faller under allmänt åtal. Att civilrättsligt dra dem inför rätta för avtalsbrott blir oftast omöjligt då företagen inte går att nå eller bara går att nå på mail.

Du kan även vända dig till konsumentombudsmannen för att få hjälp. Men tyvärr får du nog se de redan dragna pengarna som förbrukade.

Jag beklagar att du, tillsammans med många andra, drabbats av dylika företags tvivelaktiga metoder. Det är alltid bra att lusläsa allt man hittar, det finns alltid villkor även om de är i liten stil, gömda bakom en länk osv, gärna googla företagsnamnet och erbjudandet - och om något verkar vara lite för bra är det oftast det.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare