FrågaFAMILJERÄTTBodelning25/08/2015

Entledigande av bodelningsförättare

Hur kan man bast entlediga en bodelningsman som inte utfor sin plikt. I min sak kastas det bort tid och saker feltolkas och gloms bort i den preliminara saksbehandlingen.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Om en bodelningförättare utsetts enligt Äktenskapsbalken så kan hen entledigas "om det finns skäl för det" (Äktenskapsbalken 17 kap 5 §). Sådana skäl kan enligt förarbetena vara att bodelnigsförättaren på ett eller annat sätt är olämplig för uppdraget, eller att makarna är överens om att det inte behövs någon bodelningsförättare.

I ditt fall låter det ju snarare som om personen är olämplig för uppdraget. I sådana fall är det upp till tingsrätten att (inom ramarna för målet om skilsmässa) avgöra om personen verkligen är olämplig för uppdraget. I så fall bör du göra en begäran i målet om att bodelningsförättaren ska entledigas, och naturligtvis tala om på vilka grunder. Sedan är det upp till tingsrätten att avgöra om personen faktiskt blir entledigad.

Elin BrännströmRådgivare