Enskilt egendom genom äktenskapsförord

Min fru och jag kommer att skilja oss. Jag behåller bostadsrätten och kompenserar min fru för detta. Samma sak gäller för vår gemensamma bil samt en del tillhörigheter. Däremot har vi olika mycket sparkapital och är båda överens om att inte dela på detta. Vi har inte skrivit något äktenskapsförord. Hur ska vi gå tillväga för att det ska gå rätt till? Kan vi skriva in vår överenskommelse i bouppteckningen eller måste vi göra något annat? Vilka avtal rekommenderar ni oss att använda?

Christian

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag skulle rekommendera er att skriva ett äktenskapsförord där ni föreskriver att var och ens sparkapital ska vara enskild egendom. På så sätt undviker ni att just denna egendom blir så kallad giftorättsgods och delas lika (vilket annars är huvudregeln). Ert sparkapital kommer då inte att ingå alls i bodelningen. Ett äktenskapsförord kan upprättas när som helst under ett äktenskap.

Ett äktenskapsförord måste vara skriftligt och registrerat hos skatteverket för att det ska vara giltigt. Här är en länk till Skatteverkets sida för mer information: https://www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/aktenskapochpartnerskap/aktenskapsregistret/aktenskapsforord.4.8639d413207905e9480002503.html

Hoppas att du har fått svar på din fråga.

Vänligen,

Josefine AndreassonRådgivare