FrågaFAMILJERÄTTBodelning09/10/2014

Enskild firma vid bodelning

Skilsmässa med enskild firma där båda haft inkomster. Vad händer vid skilsmässa. Det är min man som står för firman, men jag har varit delaktig. Jag har levt på den enskilda firman och har nu inget att försörja mig på. Hur gör man vid bodelning? Han kommer att ha firman kvar, men jag kommer ej ta del av den mer, heller ej jobba i den. Det finns inga tillgångar och skulder bara ren konsulting.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Vid skilsmässa ska bodelning ske vilket följer av 9:1 äktenskapsbalken (ÄktB). Bodelningen ska enligt ÄktB 9:2 göras med utgångspunkt i egendomsförhållandena den dag då talan om äktenskapsskillnad väcktes. I bodelningen ska enligt ÄktB 10:1 ert giftorättsgods ingå och detta ska enligt ÄktB 11:3 delas lika sedan avdrag gjorts för att skulderna ska täckas. Eftersom er verksamhet är en konsultverksamhet finns det troligen ingenting (bortsett från värdet av eventuella kundfordringar) som kan komma att ingå i bodelningen.

Som jag tolkar din fråga undrar du om det finns möjlighet att få del av verksamhetens inkomster även efter skilsmässan. Utgångspunkten i svensk rätt är att de ekonomiska banden mellan makar ska upphöra i samband med skilsmässa och att var och en därefter ska klara sig själv. Detta följer av ÄktB 6:7. Andra och tredje stycket i denna paragraf ger viss möjlighet till underhållsbidrag efter äktenskapsskillnad men detta tillämpas restriktivt. Det är inte möjligt för mig att utifrån informationen i din fråga med säkerhet säga huruvida underhållsbidrag kan bli aktuellt i ditt fall. För att underhållsbidrag ska komma att utgå krävs dock att du har behov av det vilket i princip innebär att du inte ska klara av att försörja dig på egen hand. Mot bakgrund av att du har kunnat arbeta i firman under äktenskapet kommer det som jag ser det troligen att ses som att du har möjlighet att försörja dig genom att skaffa ett annat arbete. Av praxis följer att man inte efter äktenskapsskillnad kan kräva att få behålla den levnadsstandard som man haft under äktenskapet.

Äktenskapsbalken hittar du här.

Hoppas att allt går bra!

Vänligen,

Tom SundinRådgivare