Enskild firma och preskription

98-09-10 sätts min enskilda firma i konkurs av tingsrätten. 98-09-16 utfärdar kronofogden ett utslag på en borgenärsskuld inskickat av en inkassofirma. 14-07-08 meddelar kronofogden mig om att skulden har en preskriptionstid på 10 år och avslår min överklagan då jag hävdar att preskriptionstiden borde vara 3 år eftersom min enskilda firma har begärts i konkurs och skulden då torde klassas enligt konsumentlagen.

Frågan lyder hur lång är preskriptionstiden i mitt fall?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt huvudregeln gäller en preskriptionstid på 10 år, se 2 § 1 st. preskriptionslagen (PreskL). Det finns dock vissa undantag och ett av dessa gäller konsumentfordringar vilka enligt 2 § 2 st. PreskL istället har en preskriptionstid på 3 år. Frågan här blir således huruvida avtalet har ingåtts av den enskilda firman som näringsidkare eller som konsument.

Som konsument räknas en fysisk person som handlar huvudsakligen för ändamål som faller utanför näringsverksamhet (1 § 4 st. konsumentköplagen, KKL). En enskild näringsidkare anses inte vara en juridisk person, utan det är den fysiska personen bakom firman som personligen bär ansvaret. Preskriptionstiden i det här fallet beror således på vilken typ av skuld det rör sig om. Är den hänförlig till ändamål som faller inom näringsverksamhet är preskriptionstiden 10 år, men om skulden istället kan hänföras till något som anses falla utanför näringsverksamheten preskriberas den efter 3 år. Det senare kan vara fallet om det t ex rör sig om inköp av varor för huvudsakligen personligt bruk.

Hoppas du fått svar på din fråga.

Vänliga hälsningar,

Linnea RanvingeRådgivare