FrågaFAMILJERÄTTBodelning14/09/2014

Enskild firma i bodelning

Jag har drivit enskild firma sedan 1998. Jag ska nu bodela med min sambo. Vi är alltså inte gifta men delar bostaden 50/50.Hur hanterar vi firman i bodelningen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Enligt sambolagen så ska bostad och bohag ingå i en bodelning om de förvärvats för gemensamt användande. Med bohag menas möbler och dylikt som är avsett för det gemensamma hemmet. En enskild firma ingår således inte i en bodelning mellan sambor enligt lag. Ni kan så klart ändå välja att ta med den i alla fall om ni vill.

Sambolagen finner du https://lagen.nu/2003:376.

Vänligen

Lovisa HedlundRådgivare