Enskild egendom vid bodelning på grund av makes död

Hej! Vi har äktenskapsförord, som innebär att jag äger bostaden (enskild egendom) men lånet på lägenheten står på oss två.Vad händer om någon av oss går bort? Lägenheten ärver min dotter och lånet antar jag! Eller ? Han har själv 3 barn. Han har aldrig betalt av lånet, och kan inte heller dra av räntan, eftersom jag är ensam ägare till lägenheten. Banken vill alltid att helst ska finnas två låntagare. Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Om någon av er skulle gå bort ska enligt huvudregeln i 3 kap 1§ ärvdabalken (ÄB) kvarlåtenskapen tillfalla den efterlevande maken. Som jag tolkar din fråga har ni dock båda särkullbarn. Då gäller att dessa har rätt att få ut sina arvslotter direkt. Detta innebär t.ex. att din dotter har rätt att få ut sitt arv efter dig utan att någon del av arvet skulle tillfalla din make. I praktiken är det inte ovanligt att man skiftar skulder på samma sätt som tillgångar vilket innebär att din dotter skulle kunna få ta över både lägenheten och skulden (förutsatt att banken accepterar detta).

Värt att nämna är dock att bodelning ska ske innan arvet efter den avlidne kan fördelas. Enskild egendom ska inte ingå i bodelning vilket följer av 10 kap 1§ äktenskapsbalken (ÄktB). I 11 kap 8§ ÄktB finns dock en bestämmelse som gör det möjligt för efterlevande make att få den gemensamma bostaden i avräkning på sin lott. Detta gäller även om egendom har gjorts till enskild genom äktenskapsförord. Skulle du gå bort före din make kan han alltså komma att få ta över lägenheten. I ett sådant fall skulle dock din dotter komma att kompenseras genom kravet på avräkning, detta innebär ju att din make skulle bli tvungen att avstå egendom till ett motsvarande värde.

Ärvdabalken och äktenskapsbalken hittar du här och här.

Hoppas att detta var svar på din fråga.

Vänligen,

Tom SundinRådgivare