FrågaFAMILJERÄTTBodelning31/03/2015

Enskild egendom vid bodelning

Hej. Har en vakant som är gift utan barn. Innan hans föräldrar dog skrev dom att allt skulle stanna vid sonen, gård och företag. Papperet är bevittnat på bank. Mannen håller nu på att skilja sig och har skickat med papperet till tingsrätten. Nu säger hans fru att papperet inte gäller när dom är gifta. Är det så eller hur ligger det till. Mvh Maria

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Vid äktenskapsskillnad ska makarnas giftorättsgods fördelas mellan dem genom bodelning. Allt som inte är enskild egendom ska således fördelas jämnt mellan dem. Enskild egendom kan bl.a. vara giftorättsgods som har blivit avskilt genom äktenskapsförord eller egendom som har ärvts med förbehåll om att den ska utgöra arvtagarens enskilda egendom.

I detta fall verkar det som att din vakant har ärvt av sina föräldrar med ett förbehåll från deras sida om att egendomen ska vara hans enskilda. Om så är fallet ska egendomen hållas utanför en bodelning och kommer således stanna hos din vakant. Huruvida det faktiskt anges att egendomen ska vara hans enskilda eller inte kan jag inte svara på utan att se dokumentet, men detta kommer tingsrätten såklart att titta på.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare