FrågaFAMILJERÄTTBodelning14/07/2014

Enskild egendom vid arv och bodelning

Hej. Mina föräldrar har skrivit över ett sommarhus på mig och min bror som enskild egendom 50-50. Jag är sambo och har barn. Min bror är gift och har inga egna barn, men hans fru har 2 barn sedan tidigare. OM min bror skulle gå bort, ärver då hans fru halva sommarhuset ? OM inte hon då lever, kan hennes barn ärva halva huset ?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga!

När man ärver något med förbehåll om enskild egendom medför det att det undantas vid bodelning. Om din bror och hans fru skulle skilja sig skulle hans del av huset alltså inte tillfalla henne. Detta framgår av Äktenskapsbalken (ÄktB) kap 1-2 §§ som du hittar https://lagen.nu/1987:230.

Vid hans eventuella bortgång blir det däremot annorlunda då egendom som är enskild enligt testamente ingår i personens kvarlåtenskap, vilket tilldeles den efterlevande makan. Detta framgår av 3 kap 1 § Ärvdabalken (ÄB) som du hittar https://lagen.nu/1958:637. Om din bror går bort kommer din brors fru därför ärva hela din brors kvarlåtenskap, med så kallad fri förfoganderätt. Det innebär att hon har rätt att förfoga över hans kvarlåtenskap, däribland 50 % av huset, som hon vill, dock med undantaget att hon inte kan testamentera bort den. Vid utdelningen av hennes arv kommer däremot den delen som utgjorde din brors enskilda egendom, dvs halva huset, tillfalla hans arvingar, och inte hennes. Det är era föräldrar eller du, om de vid hennes bortgång inte längre lever, som ärver honom. Hans frus barn kommer alltså inte att ärva huset, förutsatt att han inte skrivit något annat i testamente.

Om din bror inte önskar att hans fru vid hans bortgång får hans del av huset måste han upprätta huset som enskild egendom i ett äktenskapsförord. I så fall kommer det genast tillfalla hans arvingar, och alltså inte ingå i kvarlåtenskapen till henne.

Hoppas du fått svar på din fråga, tveka inte att höra av dig igen med fler frågor!

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare