Enskild egendom till följd av äktenskapsförord

Hej

Jag och min före detta man har upprättat ett äktenskapsförord (under äktenskapet) om att huset ska vara min enskilda egendom och att han saknar giftorätt i den (reg, vid tingsrätten Helsingborg). Nu har vi skilt oss men vi har fortfarande inte gjort bodelning. Min fråga är kan han kräva halva huset? Vilka rättigheter har jag/han? Jag bor kvar i huset och har barn under 18 år, han har flyttat och det är jag som betalar av huslånet själv.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Regler om enskild egendom och bodelning hittar du i Äktenskapsbalken (ÄktB), se här. Precis som du skriver kan man upprätta äktenskapsförord om att viss egendom ska vara enskild, se ÄktB 7 kap 2§ punkt 1 och ÄktB 7 kap 3§. Det är bara giftorättsgods, och inte enskild egendom, som ska ingå i bodelningen, se ÄktB 10:1. Giftorätttsgods är allt som inte är enskild egendom, se ÄktB 7 kap 1§. Alltså har du rätt att behålla er bostad efter skilsmässan, då den är din enskilda egendom.

Om du behöver ytterligare hjälp med den kommande bodelningen rekommenderar jag dig att kontakta en av de erfarna familjerättsjurister som vi på Lawline har samarbete med. Du kan boka tid direkt på http://lawline.se/boka.

Med Vänliga Hälsningar

Emilia OhlinRådgivare