Enskild egendom & testamente

Jag äger en fastighet som är enskild egendom genom äktenskapsförord.

Jag har ett barn min hustru har två barn.

Min fråga är: Kan jag skriva ett testamente på fastigheten (enskild egendom) eller ska jag göra på något annat sätt?

Tacksam för svar Thomas

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!
Vid dödsfall ska enligt 23 kap. 1 § Ärvdabalken en bodelning göras mellan dig och din hustru. Bodelningen ska göras i enlighet med reglerna i Äktenskapsbalken, dvs. samma regler som vid skilsmässa. Det innebär att enskild egendom genom äktenskapsförord inte ska ingå i bodelningen (se 7 kap. 1-2 §§ Äktenskapsbalken). Utan ett testamente får din hustru inte ta del av fastigheten utan den tillfaller ditt barn. Det är däremot under förutsättning att inget av barnen är ditt och din hustrus gemensamma.

Sammanfattningsvis innebär det att utan testamente tillfaller fastigheten din närmsta arvinge, dvs. ditt barn. Självfallet kan du välja att testamentera fastigheten på annat sätt, exempelvis till din fru. Viktigt att komma ihåg är däremot att ditt barn har rätt till sin laglott, denna kan inte testamenteras bort.

Är du intresserad av att upprätta ett testamente kan du lätt göra det via vår avtalstjänst, se http://lawline.se/vara_tjanster/avtal.

Hoppas att du fått svar på din fråga,

Bästa hälsningar

Mathilda AnderssonRådgivare