FrågaFAMILJERÄTTBodelning15/11/2014

Enskild egendom, surrogation och bodelning

Hej! fantastiskt att ni finns! Underbart bra hjälp! Min fråga är som följer. Bodelning. Vi kan inte komma överens om hur godset ska delas upp mellan oss och främst rör det sig om ett fritidshus, som vi äger tillsammans, men som är betalt till dryga hälften (ca 52%) av enskilda medel och till resten av giftorättsgods. Har den partner, som betalt ca 76% (enskilda plus giftorättsgods medel) större rätt att köpa ut den andre partnern, som då enbart betalat ca 24%? Med vänlig hälsning Lena

Lawline svarar

Hej Lena,

Vad roligt att du uppskattar Lawline!

Gällande din fråga så räknas sådant som trätt istället för enskild egendom, exempelvis något som köpts för pengar som var den ena makens enskilda, i regel också som enskild egendom. Man brukar säga att det handlar om ett surrogat eller substitut för den ursprungliga enskilda egendomen.

Emellertid klassas det som förvärvats med enskild egendom som giftorättsgods om det framgick av rättshandlingen, genom vilken den ursprungliga enskilda egendomen kom i den ena makens ägo, att surrogat eller substitut inte skulle behålla statusen som enskild egendom. Med andra ord har det betydelse om detta reglerades i det testamente, gåvobrev eller liknande som rör den enskilda egendom som den ena av er betalade en del av fritidshuset med. Angavs det i en sådan handling att det bara var den ursprungliga egendomen som skulle vara makens enskilda och står ni båda som ägare till huset anses ni äga 50 % var. Ställdes inget sådant särskilt villkor upp är en del av fritidshuset, som motsvarar den del av köpeskillingen som den enskilda egendomen utgjorde, att betrakta som enskild egendom. I ert fall innebär det att 52% av fritidshuset i så fall är den ene av ers enskilda egendom. Beslutar ni er exempelvis för att sälja huset i anledning av bodelningen är det bara 48% av försäljningspriset som ska ingå i bodelningen och delas lika mellan er medan de resterande 52% hålls utanför eftersom de utgör enskild egendom. Eftersom makar inte har någon rätt till varandras enskilda egendom vid en bodelning kan man, precis som du skriver, säga att den av er som äger en del av huset som enskild egendom har en större rätt att köpa ut den andra maken. Går den som äger en andel av huset enskilt med på att bli utköpt är en sådan lösning emellertid förstås möjlig men han eller hon har då rätt till ersättning både för den andel av huset som utgör enskild egendom och för hälften av den andel som utgör giftorättsgods.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga och önskar dig lycka till!

Lawline RådgivareRådgivare