Enskild egendom, surrogat och bouppteckning

Hej! Jag är gift. Jag har fast egendom som enskild egendom. Hur bli det om min make dör före mig. Jag säljer min egendom och pengarna sätts in på ett konto. Maken har barn men vi har inga gemensamma barn.

Ska pengarna jag fått vid försäljningen tas upp i bouppteckningen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som jag förstår det har du och din make upprättat ett äktenskapsord varav fast egendom har gjorts till din enskilda egendom enligt 7 kap. 2 § p.1 ÄktB. Egendom som träder istället för den enskilda egendomen(surrogat), till exempel pengar vid en försäljning, blir också enskild egendom om inget annat föreskrivs i äktenskapsförordet enligt 7 kap. 2 § p.6 ÄktB. Detta innebär att även om du säljer egendomen innan han går bort utgör din enskilda egendom, under förutsättning att pengarna hålls avskilda.

Vidare ska bodelningen göras med utgångspunkt i egendomsförhållandena den dag då er man gick bort enligt 9 kap. 2 § ÄktB. Det innebär att inkomster som inkommit efteråt inte ska ingå i bodelningen. Detta innebär vidare att huset inte tas med i bodelningen och därför inte heller i bouppteckningen oavsett om du säljer den fasta egendomen. Därmed har hans barn ingen rätt till din fasta egendom eller pengarna av en försäljning av denna.

Hoppas det var svar på din fråga.

Med Vänliga Hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare