Enskild egendom som aktiekapital

Om jag startar ett eget aktiebolag och använder pengar som är min enskilda egendom till aktiekapitalet. Innebär detta att aktiebolaget blir min enskilda egendom vid skilsmässa eller kräver det ett äktenskapsförord?

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga!

Din fråga behandlas i Äktenskapsbalken som du hittar https://lagen.nu/1987:230.

Enligt den så kallade surrogatregeln i Äktenskapsbalken 7:2 6 p. gäller att egendom som trätt istället för enskild egendom också ska vara enskild och därmed inte ingå i en bodelning. Däremot så gäller enligt 7:2 2 st att avkastning av enskild egendom blir giftorättsgods som kommer att ingå i en bodelning. Förhoppningsvis kommer de pengar du investerar i ditt aktiebolag generera avkastning, och denna kommer då bli giftorättsgods. För att du ska säkra att ditt bolag kommer att vara din enskilda krävs ett äktenskapsförord, ÄktB 7:3. För juridisk assistans med att upprätta ett äktenskapsförord med den innebörden du vill kan du om du vill boka ett möte med en jurist på Lawlines hemsida, här.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Andrea KaalhusRådgivare