Enskild egendom pga testamente

Jag äger en bostadsrätt till 80 procent, min son äger 20 procent, han är gift och de har ett gemensamt barn, hon har två andra med i boet. De nyttjar lägenheten. Vad händer om de skiljer sig? Kan hon ta lgh? Jag har skrivit ett testamente där jag har lagt till att allt jag äger är sönernas enskilda egendom.

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline!

Om din son är gift, och han och hans fru inte har något äktenskapsförord, utgör sonens del av lägenheten giftorättsgods. Detta medför att en vid en skilsmässa ingår sonens del av lägenheten i den egendom ska fördelas mellan makarna. Hur den slutlig fördelningen kommer att ske vid en eventuell framtida bodelning och om sonens fru då kan "ta" lägenheten är omöjligt för mig att svara på, eftersom jag inte har tillgång till sådan information som krävs för att kunna vara på den frågan.

Om du avlider före det att din son och hans fru genomgår en eventuell skilsmässa, och skriver i ditt testamente att din del av lägenheten ska vara dina söners enskilda egendom, medför detta att denna del av lägenheten inte kommer att utgöra giftorättsgods och följaktligen inte ingå i en eventuell bodelning. Med andra ord kommer din del av lägenheten att tillfalla dina söner i sin helhet och eventuella fruar kommer inte att kunna göra anspråk på denna del.

Hoppas du fått svar på din fråga. Det sagda följer utav 7:1, 7:2 p. 4 samt 10:1 Äktenskapsbalken.

Lawline RådgivareRådgivare