FrågaFAMILJERÄTTBodelning02/06/2015

Enskild egendom på två olika grunder

Min dotter fick på sin 18-årsdag 100% av en fastighet som hennes far och jag (mor) ägde. I gåvobrevet skrev vi att fastigheten ska utgöra hennes enskilda egendom. Några år senare gifte hon sig. Paret upprättade då ett äktenskapsförord där fastigheten skulle fortsätta vara dotterns enskilda egendom. I samband med att första barnet föddes upphävde paret äktenskapsförordet med hjälp av jurist. Nu ska paret skiljas. Gäller gåvobrevet med villkoret om enskild egendom eller utgör fastigheten giftorättsgods och ska därför vara med i bodelningen?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

I 7 kap. 2 § Äktenskapsbalken (https://lagen.nu/1987:230#A3) definieras begreppet enskild egendom på så vis att egendom blir enskild bland annat om detta har varit ett villkor då man har fått en gåva av någon annan än den andra maken eller om man har skrivit äktenskapsförord med den innebörden.

Detta innebär att gåvovillkoret fortfarande gäller; detta upphävdes ju inte bara för att även äktenskapsförordet pekade ut fastigheten som enskild egendom. Det är alltså så att fastigheten fortfarande är enskild egendom!

Hälsningar,

Thommy Södergård ÅkessonRådgivare