Enskild egendom på grund av testamente

Min man kommer att ärva en större summa pengar av sina föräldrar den dag de går bort, som enskild egendom. Makens önskan är att arvet ska bli giftorättsgods men föräldrarna hörsammar ej hans önskan. Finns det något sätt för oss att genom äktenskapsförord komma runt detta, exempelvis genom att skriva att jag vid en bodelning ska ha 70 % av giftorättsgodset istället för 50? Eller kan han skänka mig halva värdet av arvet som gåva?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Om din make erhåller penningbeloppet med villkoret att egendomen ska vara enskild är det inte möjligt att göra denna egendom till giftorättsgods genom äktenskapsförord. Ett äktenskapsförord kan heller inte ange en annorlunda fördelning av giftorättsgodset.

Den möjligheten jag ser för att åstadkomma det ni önskar är att din make helt enkelt ger bort hela beloppet i gåva till dig. På så vis blir egendomen del av ditt giftorättsgods vid äktenskapsskillnad. Om han enbart skänker halva beloppet till dig kommer fortfarande den andra halvan vara hans enskilda egendom. I 8 kap Äktenskapsbalken anges förutsättningarna för att åstadkomma en rättsligt giltig gåva makar emellan.

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare