Enskild egendom och särkullbarn

Kan man genom äktenskapsförord hindra särkullbarn att ta ut sitt arv, då detta består i huset och skulle försätta hustrun i ett dilemma. Bli tvungen att sälja huset och bli utan bostad.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Ett alternativ är att göra huset till er hustrus enskilda egendom, vilket medför att enbart din hustrus arvingar kommer ärva huset. När någon av er går bort kommer inte fastigheten ingå i den bodelning som då görs mellan den avlidne makens dödsbo och den efterlevande maken. Avlider du först kommer sålunda fastigheten oavkortat ingå i din hustrus kvarlåtenskap, och tillfalla hennes arvingar. Skulle din hustru gå bort först kommer fastigheten aldrig ingå i din kvarlåtenskap och således heller inte tillfalla ditt arvsberättigade barn. Alltså kommer ditt särkullbarn aldrig ärva huset, oavsett av vem av er som avlider först, om ni gör den till din hustrus enskilda egendom.

Avlider din hustru först kommer hennes kvarlåtenskap, inkl. huset, tillfalla dig med fri förfoganderätt, dvs. att du får förfoga över kvarlåtenskapen som du vill förutom att du inte får testamentera bort den, se 3 kap. 1 § ärvdabalken https://lagen.nu/1958:637. Vid din bortgång kommer sedan din hustrus del ur kvarlåtenskapen, inkl. huset, fördelas mellan hennes arvingar och din del ur kvarlåtenskapen delas mellan dina arvingar.

Ni gör huset till din hustrus enskilda egendom genom att upprätta ett äktenskapsförord där ni anger att den ska vara din hustrus enskilda egendom. Äktenskapsförordet ska vara skriftligt och undertecknat av båda makarna. Det ska sedan registreras hos Skatteverket. (Se 7 kap. 3 § äktenskapsbalken https://lagen.nu/1987:230 )

Lycka till!

Vänligen,

Linda DavidssonRådgivare