Enskild egendom och makes arvsrätt

Min man har enskild egendom i form av ett fritidshus. Om han testamenterar den till våra gemensamma barn och avlider innan de är myndiga är det då jag som förvaltar egendomen tills barnen är myndiga? Får jag sälja fritidshuset?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utgångspunkten när det gäller makar och arv är att den efterlevande maken ärver allt om arvingarna endast utgörs av gemensamma barn (se 3 kap. 1 § 1 st. Ärvdabalken, ÄB). Huruvida egendomen är enskild eller inte har här ingen betydelse. Barnen kommer således att få vänta på sitt arv tills båda föräldrarna har avlidit. Detta gäller oavsett om de är myndiga eller inte när den första maken avlider.

När det gäller den efterlevande makens arvsrätt ärvs den med s k fri förfoganderätt (se 3 kap. 2 § ÄB). Detta innebär att maken är fri att disponera över egendomen genom att t ex nyttja, sälja, förbruka eller skänka bort den. Däremot kan den efterlevande maken inte testamentera bort den, det skulle ju medföra att den först avlidnes arvingar går miste om sin arvsrätt.

Hoppas att du fått svar på dina funderingar.

Vänliga hälsningar,

Linnea RanvingeRådgivare