FrågaFAMILJERÄTTBodelning16/11/2014

Enskild egendom och giftorättsgods

Vid bodelning delas lösöret upp. Vi har haft gemensam ekonomi. Lönerna har lagts ihop till en summa. Alla hushållets fakturor har betalts varje månad av denna summa. Resterande summa har delats på två och denna ½a summa har vi haft som enskild. Har för dessa pengar köpt en båt som bara är min och som jag skött om under många år för mina egna pengar enligt delning ovan. Enligt jurist skall den värderas och ½a summan tillfaller min fd hustru. 1. Är detta sant? 2. Får jag sälja den billigt bara för att bli av med den och betala mina egna skulder innan bodelningen sker? 3. Om jag får sälja den och får sålt den innan bodelningen och betalar av privat banklån. Skall den ändå tas upp som lösöre trots att den är såld?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

När ett äktenskap upplöses genom skilsmässa så ska makarnas egendom fördelas genom bodelning enligt 9:1 Äktenskapsbalken, https://lagen.nu/1987:230

Mellan makar figurerar två slags egendom, giftorättsgods och enskild egendom. Vad som är vad får stor betydelse när makars egendom ska delas vid bodelning, se 10 kap. Huvudregeln är att all egendom som inte är enskild är giftorättsgods. På vilka grunder egendom kan vara enskild anges i 7:2 ÄktB.

Om det är så att båten är enskild egendom genom till exempel ett äktenskapsförord så är båten inte giftorättsgods, se 7:1 och 7:2 p. 1 ÄktB. I annat fall är båten giftorättsgods och ska ingå i bodelningen.

Enligt 9:2 Äktenskapsbalken så ska bodelning göras med utgångspunkt i egendomsförhållandena den dag då talan om äktenskapsskillnad väcktes. Det innebär att det uppstår en ”kritisk tidpunkt” den dag då ansökan om äktenskapsskillnad kom in till tingsrätten. Det spelar ingen roll om egendomsförhållandena ändras efter denna dag då bodelningen utgår från vem som ägde vad då ansökan kom in till tingsrätten.
Efter denna tidpunkt så uppstår en redovisningsplikt för makarna enligt 9:3 Äktenskapsbalken. Denna redovisningsplikt innebär att du måste kunna visa på vilket sätt respektive egendom påverkats genom bland annat försäljning samt kunna visa detta genom kvitton. Redovisningsplikten gäller inte enbart giftorättsgods utan all makarnas egendom.

Jag skulle rekommendera dig att kontakta en jurist för ytterligare konsultation och eventuellt hjälp med juridiken kring detta. Vi på Lawline samarbetar med erfarna jurister inom familjerätt. Du kan boka tid direkt på http://lawline.se/boka.

Ellinor SvenssonRådgivare