Enskild egendom och bodelning vid äktenskapsskillnad

Hej! Jag har en kund som har ett bekymmer. Hon är gift sedan 11 år och en (1) månad efter giftermålet blev en affär klar där hon köpt en sommarstuga. Denna affär hade påbörjats långt innan giftermålet. Inga papper mellan mannen och kvinnan skrevs omkring stugan. Hon funderar nu på skilsmässa och är mycket orolig för hur det blir med stugan. Mannen har hjälpt till att renovera ett rum, i övrigt är det kvinnan som betalt lånen för stugan som nu är färdigbetald. Kan mannen kräva sommarstugans halva värde vid en skilsmässa? Finns det något sätt för henne att "slippa" detta? Tacksam för svar och med vänlig hälsning.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Enligt 7 kap. 1 § ÄktB är all egendom som inte är enskild egendom giftorättsgods. Det är sådan egendom som enligt 11 kap. 3 §, efter avdrag för skulder på egendomen, läggs ihop till en egenskapsmassa och delas på hälften mellan makarna. Detta innebär då att sommarstugan kommer ingå i denna egenskapsmassa som ska delas mellan makarna i lotter, eftersom att stugan inte utgör enskild egendom enligt 7 kap. 2 §.

Enligt 11 kap. 7 § har en make rätt att i första hand få den del av egenskapsmassan som den önskar. Om båda önskar sommarstugan uppstår dock problem då båda inte kan få sommarstugan. Då kan det bli aktuellt att bli hälftenägare av stugan.

Dock, om din kunds andel av giftorättsgodset överstiger den andres andel, kan hon istället för att dela på stugan betala motsvarande andel i pengar, se 11 kap. 9 §.

En till möjlighet som finns är att de skriver ett äktenskapsförord som stadgar att stugan är hennes enskilda egendom, vilket då inte ska ingå i giftorättsmassan, 7 kap. 3 §. För upprättandet av ett sådant förord är det högst rekommenderat att boka tid hos en praktiserande jurist specialiserad på familjerätt och äktenskapsförord. Du kan boka tid direkt med vår samarbetspartner Familjens Jurist på http://lawline.se/boka alternativt klicka på knappen till höger.

Äktenskapsbalken (ÄktB) hittar du här.

Hoppas mitt svar var till någon hjälp.

Lawline RådgivareRådgivare