FrågaFAMILJERÄTTBodelning29/09/2014

Enskild egendom och arv

Hej. Min sambo och jag har en gemensam son och min sambo har tre barn sedan tidigare. Vi bor i ett hus där jag ensam står på lånen och som 100% ägare. Vi vill gifta oss och undrar hur vi ska gå tillväga för att utelämna hans andra barn när det kommer till vårt hus. Om vi gifter oss och det händer min sambo något, hur blir det då med vårt hus vid arvet?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga!

Om du och din sambo gifter er och din sambo sedan avlider ska, enligt 23 kapitlet 1 § andra stycket Ärvdabalken, en bodelning göras mellan er innan ett arvskifte efter din sambo (numera make) kan äga rum.

Om din fastighet utgör giftorättsgods kommer den då att ingå i bodelningen varmed det finns en risk för att, beroende på dina och din makes övriga egendoms- och skuldförhållanden, en del av fastighetens värde kommer att tillfalla din makes dödsbo och därmed även din makes tidigare tre barn, se 7 kapitlet 1 § och 10 kapitlet 1 § Äktenskapsbalken samt 2 kapitlet 1 § och 3 kapitlet 1 § Ärvdabalken.

För att undvika en sådan situation kan du och din sambo inför giftermålet skriva ett äktenskapsförord där ni kommer överens om att fastigheten ska utgöra din enskilda egendom, se 7 kapitlet 1 - 3 §§ och 10 kapitlet 1 § Äktenskapsbalken

För att ett sådant äktenskapsförord ska bli giltigt krävs att det registreras hos skatteverket, vilket görs genom att en ansökan om registrering tillsammans med det undertecknade äktenskapsförordet skickas in till skatteverket, se 7 kapitlet 3 § andra - tredje stycket och 16 kapitlet 1 - 2 §§ Äktenskapsbalken.

Hoppas detta kan vara till någon hjälp!

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare