FrågaFAMILJERÄTTBodelning19/04/2015

Enskild egendom leder till högre skifteslikvid

Vi skall skilja oss. Hur kommer vara tillgångar att fördelas. Min fru har sammanlagt 900.000 på banken, 480.000 av dessa är enskild egendom, (gåvobrev och testamente). Giftorättsgods blir alltså 420.000.

Jag har 740.000 på banken, men ingen enskild egendom. Sammanlagt gg blir då 1.160.000, hälften därav är 580.000

Kommer jag att tvingas att betala 580.000-420.000=160.000 till min fru, trots att hon har mer pengar på banken (160.000 mer), än vad jag har?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I bodelning ska giftorättsgods ingå, se 10:1 ÄktB (Äktenskapbalken) https://lagen.nu/1987:230#A2.
All egendom som inte är enskild egendom är i princip giftorättsgods. Detta innebär alltså att din frus enskilda egendom inte kommer att räknas med i bodelning. Detta innebär, såsom du räknat, att skifteslikviden blir 160 000 kr. Undantag finns dock i 10:4 ÄktB men utifrån omständigheterna verkar inte denna paragraf vara tillämplig i ditt fall. Även 12:1 ÄktB, den sk giftorättstrappan, blir tillämplig om man haft ett kortvarigt äktenskap.

Gabriella LundqvistRådgivare