FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt05/05/2016

Enskild egendom kan inte uppkomma genom försäljning

Hej

Min svärfar sålde ett hus till sina barn och skrev i försäljningen att det är enskild egendom.Min man o jag har gemensam ekonomi och köpte detta då gemensamt. (1/3)Enbart min man har undertecknat köpet eftersom svärfar sa att det var enskild egendom till sina barn.

Min fråga är :är detta enskild egendom när det inte är gåva eller arv eller äktenskapsförord???

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Du har helt rätt i att enskild egendom bara kan uppkomma genom gåva, arv eller äktenskapsförord (äktenskapsbalken 7 kap 2 §). Eftersom din svärfar har fått betalning för huset kvalificeras det inte som en gåva och är därmed inte enskild egendom. Huset är därmed giftorättsgods och kommer ingå i en eventuell framtida bodelning.

Jag hoppas detta var svaret på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare