Enskild egendom i situation med särkullbarn

Min fru och jag har 3 gemensamma barn, jag har 2 särkullbarn från tidigare äktenskap. Problemet är arvsfrågan, framför allt från särkullbarnen. vi äger varsin fastighet. Vi har fått ett förslag att göra ett äktenskapsförord och i i detta skriva att det vi nu äger skall vara vardera makens giftorättsgods men även göra en förtida bodelning där hennes fastighet blir hennes enskilda egendom samt min fastighet också blir hennes enskilda egendom.

Hur påverkar detta laglotten. Rimligen borde min fastighet delas på 5 när jag avlider och min fru sitter i orubbat bo.

vad händer om vi innan dess skulle skilja oss. Tar min fru bägge fastigheterna som sina och mina särkullbarn blir arvlösa?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna om detta finner du i ärvdabalken (ÄB) och äktenskapsbalken (ÄktB).

När en av er avlider eller om ni skulle skilja er ska en bodelning ske enligt 9 kap. 1 § ÄktB. Om ni inte har något äktenskapsförord ses all egendom som giftorättsgods, förutsatt att ni inte fått egendom med förbehåll om att den ska vara enskild. Vid en bodelning räknas allt giftorättsgods ihop, sedan dras eventuella skulder av och det kvarstående beloppet delas på två.

Om du avlider före din fru kommer dina särkullbarn ha rätt att få ut sin laglott direkt vid ditt frånfälle enligt 3 kap. 1 § 1 st. ÄB. Det är en lagstadgad rätt som inte går att ändra på. Om ditt önskemål är att din fru ska få sitta kvar i orubbat bo kan du skriva i ditt testamente att barnen endast får ut laglotten vid ditt frånfälle och återstående delen av arvet vid din frus frånfälle. Du kan såklart även skriva att din önskan är att de väntar med hela delen av arvet till dess att din fru avlidit, de kan dock ändå välja få sin laglott direkt.

Om din fru får undanta båda fastigheterna som sin enskilda egendom innebär det att de kommer undantas till hennes sida vid framtida bodelning, därefter kommer en fördelning av giftorättsgodset att göras. Detta kommer göra att din fru kan sitta kvar i orubbat bo i det fall du avlider före henne, men det kommer även påverka dina barns arv samt situationen om ni skulle skilja er. Vid hennes bortgång kommer hennes enskilda egendom tillfalla hennes bröstarvingar, dina barn från tidigare äktenskap är inte din frus arvingar och kommer alltså inte få ta del av arvet från henne. Dina särkullbarns arvslott blir alltså mindre än de andra barnens om ni gör på detta sätt, eftersom båda fastigheternas hela värde endast faller på din frus sida. Om ni skulle skilja er ser situationen likadan ut, båda fastigheterna undantas till hennes sida vid bodelningen, ni får sedan dela lika på den övriga egendomen som utgör giftorättsgods.

Jag tolkar det som att ditt önskemål är att din egendom ska delas lika på dina barn vid ditt frånfälle men att din fru ska kunna bo kvar i orubbat bo. Det kan vara svårt att uppnå båda dessa önskemål till fullo i ert fall. Det jag råder dig till är att ni undantar varsin fastighet som enskild egendom genom äktenskapsförord om de har jämförbart värde. I det fallet får din fru med säkerhet ha kvar sin fastighet i händelse av att du skulle avlida före henne men alla dina barn får även ta del av värdet från din fastighet i sitt arv.

Jag hoppas du känner att du fått svar på din fråga, om du har ytterligare funderingar är du varmt välkommen att åter vända dig till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Elin NordemanRådgivare