FrågaFAMILJERÄTTBodelning20/04/2016

Enskild egendom i bodelning

har ärvt en sommarstuga av mina föräldrar! I testamentet står att det ska vara min enskilda egendom. Vad gäller vid en ev skilsmässa? Min man säger att då får jag sommarstugan och han kan ta hela vårt hus som vi båda står som ägare till!

Lawline svarar

Hej och tack för att du ställer din fråga till Lawline!

Angående bodelning:
Bodelning mellan makar är lagstiftat i äktenskapsbalkens 10 kap.
Som framgår av 1 § ska makarnas "giftorättsgods" ingå i bodelning.
Giftorättsgodset definieras 7 kap 1 § som helt enkelt stadgar att giftorättsgods är allt som inte är enskild egendom. Resultatet är alltså att det som inte är enskild egendom ingår i bodelningen.

För att något skall vara enskild egendom krävs alltså i detta sammanhanget antingen att man avtalat om det under eller före äktenskapet, eller att man fått det som ett villkor vid arv eller gåva. Ditt arv från föräldrarna är alltså enskild egendom eftersom dina föräldrar ville det.

I grund och botten får två makar dela upp sina tillhörigheter hur de själva vill vid en skilsmässa. Reglerna finns egentligen för fall då makarna inte är överens och då är det viktiga att du kan styrka att det faktiskt är enskild egendom eftersom det finns en presumtion om giftorättsgods. (Detta innebär att man antar att makars egendom är giftorättsgods om inte motsatsen bevisas).

Vid en bodelning lägger man helt enkelt ihop summan av allt giftorättsgods och sen får makarna hälften var.

Resultatet om ni skiljer er och enbart äger de båda husen:
Eftersom sommarstugan är din enskilda egendom kommer den undantas helt från bodelningen. Huset som ni båda äger är däremot giftorättsgods och därför skall ni dela lika på det huset. Maken har ingen som helst rätt till sommarstugan och han har heller inte rätt att på något vis tillgodoräknas dess värde. NI ska helt enkelt dela upp tillgångarna rättvist och låtsas som att sommarstugan inte existerar.

Det finns vissa jämkningsregler som gör att en fördelning som är extremt orättvis kan ändras av domstol, men de är bara aktuella om tillgångarna fördelas extremt skevt eller om man varit gifta enbart en kort tid. Har ni varit gifta mer än fem år tillämpas dock de regler jag nämnt ovan.

Angående vem som faktiskt får bo i huset:
Det kan sluta med att han får bo kvar i er gemensamma bostad men inte du.
Om han gör det så innebär det dock att han skall ersätta dig för de 50 % av huset som du äger.
Det är inte så att ni tar ett hus var utan han måste helt enkelt köpa ut dig och betala 50 % av husets värde i bodelningen för att få bo kvar i huset efter skilsmässan.

Mitt råd:
Se till att ha skriftligt stöd för att din sommarstuga är enskild egendom genom testamente, det är alltid bra att ha det skriftligt om det skulle bli problem senare, eller om din man exempelvis skulle råka ut för utmätning.

Med vänliga hälsningar,

Jonas P. LindRådgivare