Enskild egendom genom testamente vid skilsmässa nr 2

Jag fick via ett testamente 100 000 kr och i testamentet framgick att pengarna var att framstå som enskild gåva (enskild egendom).

Detta var 1999. Sen dess är jag skild från fru 1 då. Gifte mig 2013 m fru 2. Nu vill fru 2 skilja sig. Jag har lyckats behålla pengar på konto ( fru nr 2 är mkt slösaktig). Kan jag fortfarande i denna skilsmässa hävda att 100 000 är enskild egendom? Peter G

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I 7 kap 2 § äktenskapsbalken(ÄktB) kan vi läsa om vad som ska räknas som enskild egendom. I 3 pt i samma paragraf kan vi se just egendom som make erhållit genom testamente med det villkoret att den ska vara mottagarens enskilda. Alltså är de 100 000 SEK du har fått testamenterat till dig din enskilda egendom.

Vid bodelning ska endast makarnas giftorättsgods ingå enligt 10 kap 1 § ÄktB. Alltså ska inte det du har fått testamenterat som enskild egendom ingå. Det spelar ingen roll att du fick testamentet medan du var gift med din förra fru. De 100 000 SEK kommer alltid vara enskild egendom oavsett om du nu ska skilja dig från en annan person än du var gift med då du fick testamentet.

Eftersom villkoret att egendomen ska vara enskild egendom ställts upp av tredje man i dennes testamente kan ni inte heller omvandla egendomen till giftorättsgods genom ett äktenskapsförord enligt 7 kap 3 § ÄktB.

Alltså kommer du att få behålla din testamenterade enskilda egendom vid en bodelning.

Hoppas du fick svar på din fråga och lycka till!

Gustaf ÅleskogRådgivare