Enskild egendom genom testamente, ska det ingå i bodelningen?

i ett testamente stod det att min far skulle få ärva ett hus. Min far gick bort innan personen som skrivit testamentet gjorde. Då tillföll huset mig istället. Sen efter det så har jag gift mig och nu vill min fru skilja sig. I testamentet stod det: Den egendom var och en sålunda mottager såsom arv, avkastning därav och egendom som kommer i dess ställe, skall vara deras enskilda egendom och skall således ej heller ingå i bodelning enligt sambolagen. Betyder det att jag som ärvde huset inte behöver dela på det när vi skiljer oss?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Regler kring bodelning och enskild egendom regleras i Äktenskapsbalken (ÄktB)

Är huset enskild egendom och ska det ingå i bodelningen eller inte?
Det som ska ingå i bodelningen är giftorättsgods, med giftorättsgods menas i princip all egendom i äktenskapet. (10 kap. 1 § ÄktB) Till giftorättsgods räknas dock inte enskild egendom in. (7 kap. 1 § ÄktB)
Eftersom du har fått huset genom testamente där det står att den ska vara din enskilda egendom, så ska huset räknas just som enskild egendom. (7 kap. 2 § 4 punkten ÄktB)
Då enskild egendom inte ska ingå i bodelningen, så betyder det precis som du säger att huset inte ska ingå i en bodelning.

Det står dock sambolagen, men ett testamente ska alltid tolkas så att det kan antas överensstämma med testators vilja (11 kap. 1 § Ärvdabalk)
Det är här skrivet att det ska vara enskild egendom och det är ingen skillnad på om det är ett samboskap eller ett äktenskap, eftersom den som testamenterat huset har velat att det skulle vara just enskild egendom och inte delas med någon som du ingått en relation med.

Du behöver alltså inte dela på huset när du och din fru skiljer er, huset är din enskilda egendom och ska inte vara med i bodelningen.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Lisette Andersson OlssonRådgivare