Enskild egendom genom testamente eller gåva

Hej! Ett gift par funderar på att skilja sig. Inget äktenskapsförord finns. Nu vill maken, makens skilda föräldrar och makens bror att föräldrarna skriver var sitt testamente, i vilka båda föräldrarnas vilja ska framgå att båda sönerna ska få ärva och dela jämt på all deras respektive kvarlåtenskap. Föräldrarna är ej omgifta/sambo med någon ny. Oavsett vem av föräldrarna som avlider först, ska i vilket fall ett fritidshus (som gemensamt ägs av föräldrarna) därigenom tillfalla sönerna som enskild egendom. FRÅGA 1: Hur ska maken skydda sin hälft av fritidshuset (och övrig egendom från en avliden förälder) från makan om hon gör gällande giftorätten??? Hon vill inte underteckna ett äktenskapsförord som de nu har det ska sägas. FRÅGA 2: Gör det någon skillnad om föräldrarna i var sitt gåvobrev ger bort fritidshuset (samt ev. annan egendom) såsom enskild egendom till sönerna redan nu???

Lawline svarar

Hej!

Genom att i testamente skriva att egendom ska utgöra enskild egendom så kommer den inte utgöra giftorätt och därmed inte ingå i en bodelning, 7:2 och 10:1 äktenskapsbalken. Frun kan därför inte göra gällande giftorätt i fritidshuset om det enligt testamente är enskild egendom. Egendom som ärvts utan att det anges att den ska vara enskild egendom blir däremot giftorättsgods och ingår i en bodelning.

Resultatet blir detsamma om föräldrarna under sin livstid ger sönerna fritidshuset med förbehåll i gåvobrevet om att det ska utgöra enskild egendom, 7:2 äktenskapsbalken. Inte heller då kan frun göra gällande giftorätt i fritidshuset vid äktenskapsskillnad. Samma resultat kan således uppnås genom testamente och gåva, det viktiga är att det i testamentet eller gåvobrevet skrivs att egendomen ska vara enskild.

Äktenskapsbalken hittar du https://lagen.nu/1987:230.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare