Enskild egendom genom testamente

Hej min föredetta fru hävdar att allt är hennes enskilda egendom genom arv och testamente som aldrig visats under äktenskapet och det är aldrig skrivit något under äktenskapet .Jag har låtit min fru sköta även min ekonomi genom åren så det är ju lätt för henne att hävda att hon har alla kvitton.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att Du vänder dig till oss med din fråga!

Egendom som införskaffats innan alt. erhållits genom något form av arv eller testamente, kan mycket väl vara att betrakta som enskild egendom och således inte ingå i en bodelning. För att din tidigare fru skall kunna tillgodoräkna egendomen som enskild krävs att det i testamentet finns ett förbehåll om att egendomen skall vara enskild. Om ett sådant förbehåll inte finns skall egendomen betraktas som giftorättsgods och därmed ingå i er bodelning(under förutsättning att ni inte har ett äktenskapsförord som reglerar annat).

Hoppas Du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Anes SabicRådgivare