Enskild egendom genom testamente

Min mamma har skrivit följande testamente. Räcker detta för att det ska bli min enskilda egendom när hon går bort? Vill inte att min fru ska kunna separera och sedan ta hälften av pengarna. Vi är tre barn som ska ärva.

"TESTAMENTE
Jag, XX XXX, bestämmer härmed som min yttersta vilja och testamente följande:
All min kvarlåtenskap skall till lika fördelning tillfalla mina och min avlidne makes, XXX XXXX, gemensamma barn XX, XX, XX efternamn. Vad mina arvingar sålunda erhåller skall vara deras enskilda egendom i äktenskap. Detsamma skall gälla vad som kommit i sådan egendoms ställe. Arvingen skall ha rätt att genom äktenskapsförord göra gåvan till giftorättsgods. "
Sedan har min mamma skrivit under med namn och datum.
Sedan står följande ovanför vittnes underskrifterna.
"Vi samtidigt närvarande vittnen, intygar härmed att XX XXX som vi personligen känner, denna dag med sunt förnuft och klart förstånd och av fri vilja för oss förklarat att ovanstående testamente innefattar hennes yttersta vilja, samt att hon i vår närvaro undertecknat testamentet".
Sedan har vittnena skrivit under med ort datum och namn.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Vad som är enskild egendom anges i 7 kap. 3 § äktenskapsbalken (ÄktB, se https://lagen.nu/1987:230 ). Där anges bl.a. egendom som en make har erhållit genom testamente med det villkoret att den skall vara mottagarens enskilda (se andra punkten).

Testamentet din mor upprättat gör alltså arvet till din enskilda egendom. Det styrker att eventuellt ”surrogat” för arvet även är
enskild egendom. Jag föreslår att hon också skriver in att avkastning av den enskilda egendomen även den är enskild egendom, eftersom den annars är giftorättsgods, enligt 7 kap. 3 § 2 st. ÄktB.

Ytterligare tilläggsförslag:
- Personnummer på din mor:  ”Jag, XX XXX (personnummer), bestämmer härmed…”.
- Ort vid din mors namnteckning.
- Vittnenas adress under deras namnteckningar

Jag vill även understryka att det är viktigt att vittnena får inte vara under 15 år, ha en psykisk störning, själva vara testamentstagare eller nära anhöriga till din mamma eller dig och dina syskon som testamentstagare, se 10 och 13 kap. ärvdabalken https://lagen.nu/1958:637 .

Vänligen,

Linda DavidssonRådgivare