FrågaFAMILJERÄTTBodelning28/07/2014

Enskild egendom genom avtal?

om ena partnern äger en fastighet när man ska gifta sig kan man skriva ngt avtal att fastigheten inte kommer att räknas som gemensam om det skulle bli bodelning eller liknande....

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline!

En makes egendom är giftorättsgods i den mån den inte är enskild egendom, se 7:1 Äktenskapsbalken. Betydelsen av att viss egendom är giftorättsgods är att den kommer att ingå i en framtida bodelning, se 10:1 ÄktB

7:2 ÄktB reglerar hur man kan tillskapa enskild egendom. Betydelsen av att viss egendom är enskild egendom är att den inte kommer att ingå i en framtida bodelning. I den nyssnämnda paragrafen sägs inget om att två makar genom ett vanligt avtal kan göra viss egendom enskild. Slutsatsen är då att det inte heller är möjligt. Endast genom äktenskapsförord - som förvisso är en form av ett avtal - kan två makar göra viss egendom enskild.

Lawline RådgivareRådgivare