Enskild egendom genom arv

Mun hustru kommer att ärva pengar i framtiden. Kan vi avtala nu att det blir gemensam egendom (förutsatt att vi fortfarande är gifta) även om testamentet säger att det ska vara enskild egendom?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline!

En möjlighet att egendomen ska bli gemensam är genom eventuell gåva, som därefter ska registreras hos Skatteverket, Äktenskapsbalken 8 kap. 1§. Ett gåvobrev om ett förordnande om gåva av halva egendomen kommer generera i att ni samäger egendomen.

Dessvärre finns det ingen bestämmelse i Äktenskapsbalken att avtal, eller att låta sådan egendom som man fått genom ett tredjemansförordnande, ska bli gemensam egendom, eller ingå vid bodelningen som giftorättsgods. Annat gäller om egendomen hade gjorts till enskild p.g.a. Äktenskapsförord (sådan kan när som helst göras till giftorättsgods genom att skriva nytt äktenskapsförord). Ett eventuellt avtal er emellan kan bli bindande på personlig nivå, men kommer tyvärr, enligt min tolkning, inte ha någon rättsligt bindande kraft.

Hoppas att svaret hjälpte dig, ha en fortsatt trevlig dag!

Marcus AnstrinRådgivare