Enskild egendom genom äktenskapsförord

Hej

Min sambo har ärvt 50% av en fastighet som enskild egendom av sin mor. Hans syster har ärvt de andra 50%.

Vi planerar att köpa dem av henne.

Nu till frågan: Jag vet att det inte går att skriva bort hans enskilda egendom genom äktenskapsförord eftersom det inte stod något om det i testamentet. Kan vi istället efter att vi köpt de resterande 50 % skriva ett äktenskapsförord som säger att de 50% vi köpt är min enskilda egendom fast vi köpt dem tillsammans? Vi vill ha rätt till 50 % var som trygghet för oss båda. Vi ska gifta oss. Om vi inte gör det kommer ju jag bara ha rätt till 25 % av fastigheten vid en separation/skilsmässa eftersom de 50 % vi köpt skulle vara giftorättsgods och delas lika mellan oss dvs. 25-25. I slutändan är ju ägandeförhållandet då 75-25

MVH

Jenni

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det stämmer att ni inte genom äktenskapsförord kan göra den av din sambo ärvda delen av fastigheten till giftorättsgods. Om ni skulle köpa den andra delen av din sambos syster är ni fria att genom äktenskapsförord göra den till din enskilda egendom. Tänk på att äktenskapsförordet måste vara skriftligt, undertecknat av er båda och registreras hos Skatteverket. Ni kan också få hjälp att upprätta ett av oss här på Lawline! På så sätt har ni en halva var i er enskilda egendom och fastigheten kommer inte ingå vid en eventuell framtida bodelning.

Ett äktenskapsförord förutsätter givetvis att ni gifter er. Annars kan ett samboavtal reglera hur fastigheten ska delas vid en eventuell separation.

Hoppas det var svar på din fråga!

Johanna GustafssonRådgivare