Enskild egendom enligt testamente

Hej! Min mor har nyligen dött. Hon var gift och det finns bara särkullbarn. I ett inbördes testamente står bl.a. följande:

"Den av oss som överlever den andre skall erhålla all den först avlidnes kvarlåtenskap med fri förfoganderätt. - - - När den siste av oss avlider skall all egendom fördelas mellan våra respektive bröstarvingar enligt lag. Den egendom som genom arv eller detta testamente tillfaller testamentstagare skall, liksom avkastningen, utgöra enskild egendom."

Jag vet att vi har rätt att begära jämkning för att få ut laglotten.

Min fråga gäller den sista citerade meningen. 1. Kan egendom som min "styvfar" får med fri förfoganderätt bli enskild egendom? Kan den enskilda egendomen bli föremål för efterarv? Eller är detta motsägelsefullt? (Troligen menar de att den egendomen inte ska komma med i en ev. bodelning mellan min styvfar och en ev. ny maka?)

2. Enligt lydelsen kan väl inte det jag och min syster ärver, nu eller som efterarv, bli enskild egendom? Eftersom vi väl aldrig kan räknas som testamentstagare?

Lawline svarar

Hej!

1. Avseende det som din styvfar ärver blir det egentligen inte relevant att prata om enskild egendom. För det fall att han gifter sig ska vid en senare bodelning efterarvet inte ingå i bodelningen utan tas undan, 3:6 ärvdabalken. Det innebär att den andel som innehas av din styvfar med fri förfoganderätt inte kommer ingå i en bodelning, oavsett om det är enskild egendom eller inte.

2. Det ni ärver kommer enligt testamentet vara er enskilda egendom, oavsett om ni får det genom att ni begär ut er laglott eller om ni får det som efterarv när er styvfar gått bort. Notera att det står "genom arv eller testamente tillfaller", varför det inte spelar någon roll på vilken grund ni ärver egendomen - den blir ändå enskild egendom.

Ärvdabalken hittar du https://lagen.nu/1958:637.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare