FrågaFAMILJERÄTTBodelning13/06/2015

Enskild egendom eller giftorättsgods

Min man har fått förskott på arv. Vi funderar på att bygga badrum i vårt gemensamma hus för de pengarna. Om vi skulle skiljas- hur delar vi då på huset? Äger han med arvspengarna en större del av huset?

Bör vi skriva något legalt dokument?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Jag utgår ifrån att ni är gifta, då är äktenskapsbalkens (ÄktB) regler tillämpliga, se https://lagen.nu/1987:230.

Ert hus kommer att delas emellan er ifall det är giftorättsgods och inte enskild egendom (se 7:1 och 7:2 ÄktB).

Det beror alltså helt på om huset är enskild egendom eller giftorättsgods. Som utgångspunkt kommer huset att vara giftorättsgods om inte någon av punkterna i 7:2 ÄktB är uppfyllda. Om huset är giftorättsgods, kommer det delas lika mellan er.

Pengar som används för att bygga till på huset och som härstammar ifrån ett arv, ger inte din man "mer" av huset ifall ni separerar/ din man går bort.

Vänligen

Rådgivare