Enskild egendom avseende fonder

Jag undrar om jag kan köpa fonder i mitt namn utan att det ingår i giforättsgodset? Hur gör jag detta? Min man har särkullsbarn och jag vill spara pengar för framtiden och ha ett efterlevandeskydd om han avlider före mej. Hur gör jag detta. Kan jag ha ett "eget" konto? Tack för svar

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Huvudregeln vid äktenskap är att egendom som inte är enskild ska vara giftorättsgods. För att ordna så att egendom blir enskild krävs det att man upprättar ett äktenskapsförord gällande egendomen enligt Äktenskapsbalken 7 Kap 1-2 §§, se här (https://lagen.nu/1987:230)
Det är fullt möjligt i ditt fall att köpa fonder och att du och din man upprättar ett äktenskapsförord som anger att denna egendom ska vara din enskilda. Fonder brukar vanligen ha någon form av avkastning och denna kommer att ses som giftorättsgods ifall ni inte förordar om att den ska vara din enskilda egendom, se ÄktB 7:2 § 2 st.
Det är därför viktigt i ditt fall att ni isåfall upprättar ett förord där det stadgas att både fonderna och avkastning från dessa ska vara din enskilda egendom.

MVH

Lawline RådgivareRådgivare