Enskild egendom - Aktier och fonder

Hej,

Om jag vill att aktier och fonder ska vara enskild egendom, bör jag skriva att tillgångar på vissa aktiedepåer ska vara enskild egendom eller bör jag hellre lista varje aktie och fond som ska vara enskild egendom?

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga!

Huvudregeln är att all egendom som inte är enskild egendom är giftorättsgods (7 kap. 1 § äktenskapsbalken). För att makarnas egendom ska vara enskild krävs det att ett äktenskapsförord ingås mellan makarna, 7 kap. 3 § ÄktB och 7 kap. 2 § 1 p. ÄktB. Ni måste alltså skriva in i äktenskapsförordet att alla dina aktier och fonder ska vara enskild egendom för att det inte ska ingå i giftorättsgodset.

Det är även viktigt att det framgår av äktenskapsförordet att avkastningen från aktierna och fonderna ska vara enskild egendom, annars omfattas de också av giftorättsgodset, enligt 7 kap. 2 § 2 st. ÄktB. Värt att nämna är att om du säljer din enskilda egendom så blir pengarna du får enskild egendom, enligt 7 kap. 2 § 6 p. ÄktB.

Se 7 kap. äktenskapsbalken, https://lagen.nu/1987:230#K7

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare