FrågaFAMILJERÄTTBodelning29/03/2014

Enskild egendom

Hej!

Min man och jag ska skiljas! Han är delägare i ett aktiebolag, han hävdar att hans del står skriven som enskild egendom och jag har således ingen rätt till något! Vi har inte skrivit något äktenskapsförord! Är det sant som han säger att jag inte har någon rätt till en del av hans del i företaget? Tacksam för snabbt svar! Med vänlig hälsning, Frida

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Huvudregeln i äktenskapsbalken är att all egendom som makarna äger utgör giftorättsgods och ska delas lika mellan dem vid en eventuell bodelning. Undantaget är i de fall då egendomen gjort till sk "enskild egendom".

Det vanligaste sättet som egendom kan bli enskild på är genom att det upprättats ett avtal mellan makarna - ett äktenskapsförord, precis som du nämnde. Det finns också andra sätt som makars egendom kan bli enskild. Exempelvis om din man fått aktierna som gåva eller genom testamente med det villkoret att egendomen ska vara enskild. Det kan också vara så att tidigare egendom som varit enskild har använts för att köpa aktierna, så anses aktierna "trätt in" istället för pengarna som enskild egendom.

Du hittar reglerna om hur egendom kan bli enskild (https://lagen.nu/1987:230#K7P2S1).

Robin HenningsonRådgivare