Enskild egendom

Vi har genom och testamente och gåvobrev, för redan mottagen gåva, skrivit att vår dotter ska ha både gåvan och framtida arv som enskild egendom. Vad händer om hon och hennes man separerar? Vad händer om hon avlider före sin man?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Er dotter har då mottagit gåvan med villkoret att den är hennes enskilda egendom och egendomen kommer därför inte att ingå i en ev. framtida bodelning.

Om er dotter skulle avlida före sin man kommer maken att ärva den enskilda egendomen med fri förfoganderätt fram till sin död, först då ärver ev. barnbarn.

Det ni kan göra är att be er dotter att skriva ett testamente kring sin enskilda egendom och därigenom göra så att maken inte ärver den egendomen.

Hoppas det gav svar på din fråga.

Bästa hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare