Enskild egendom

Hej !

Min mor är dement och sjuk. Min syster har också drabbats av demenssjukdom och lever med sin äkta man under kaotiska förhållanden. År efter år går trots att de inte Är lyckligs och inte har några gemensamma intressen. De har knaper ekonomi och jag misstänker att min svåger helt enkelt väntar ut arvet efter vår mor som är god för flera miljoner .

Min fråga är således, om arvet faller ut, har han rätt till hälften av min systers egendom med tanke på att hon dels är dement och att vår mors önskan i testamentet, som skrevs när hon var frisk, är att hon ska ärva som enskild egendom .

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej Eva!

När någon avlider sker den administrativa processen i två steg. Det första steget kallas bodelning och där blir enskild egendom avgörande. Det som händer är att alla tillgångar och skulder som finns radas upp och värderas, även den efterlevande makens. Därefter läggs enskild egendom "på sidan" av det som ska delas mellan makarna, det som är kvar och ska delas mellan dem kallas giftorättsgods. Detta delas på hälften och var maka/make får var sin hälft. Din syster kommer sedan i sin "påse" ha hälften av giftorättsgodset (tillgångar minus skulder), samt sin enskilda egendom. Om till exempel din syster då har skrivit testamente själv att hennes kvarlåtenskap ska fördelas till någon annan än maken är det detta som då testamentet kommer aktualiseras på (vid arvskiftet).

Eftersom din syster är gift ärver maken detta ändå om det inte finns något testamente som säger att din systers tillgångar och skulder ska gå till någon annan. Om de har gemensamma barn har dessa vad som kallas efterarvsrätt i din systers egendom, men är det gemensamma barn och inget testamente finns måste de vänta tills även din svåger är avliden. Finns barn men dessa inte också är barn till efterlevande maken, är de vad som kallas särkullbarn. De har då rätt att få ut sitt arv direkt och det arvet är vad som hamnat i din systers "påse". Finns inget testamente går hela din systers påse till hennes barn om de är särkullbarn (både giftorättsgodset och enskild egendom).

För att sammanfatta så hamnar arvet hos maken om inte din syster skrivit ett testamente eller om hon har särkullsbarn.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare