Enskild egendom

Hej! Om jag har fått en fastighet i gåva som enskild egendom, får jag i min tur ge bort hela eller delar av den som gåva? Det finns ingenting i villkoren som förbjuder detta. Det enda som står är att "gåvan ska vara gåvotagarens enskilda egendom". Jag har förstått att jag inte kan göra om det till giftorättsgods genom äktenskapsförord, men för övrigt har jag väl rätt att göra som jag vill när jag har fått den?

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga och att du vänder dig till oss på Lawline!

Att egendom är enskild har betydelse vid bodelning, dvs. det verkar som ett skydd för gåvotagaren alltså dig.

Du har dock rätt att ge bort egendomen i gåva eller sälja den och i allmänhet fritt förfoga över egendomen. Detta får du göra så länge gåvogivaren inte har gjort ett förbehåll i gåvobrevet som inskränker din förfoganderätt.

I ditt fall verkar inget förbehåll finnas och du kan då, precis som du säger, ge bort egendomen till vem du vill genom gåva.

Hoppas det var svar nog på din fråga!

Vänliga hälsningar

Eric BrinckRådgivare